I svamp- och bärskogen och jobb

 
Anlände hem till Skaftung igår. Det kändes väldigt konstigt och väldigt tungt att komma hem till ett tyst hus, utan en fyrbent vän som viftade på svansen eller som kom rusande så fort man öppnade kylskåpsdörren. Kommer nog ta en väldigt lång tid innan jag vänjer mig vid det här, och jag kommer nog aldrig att acceptera att det är så heller. Det är nästan så jag längtar att få åka tillbaka till Vasa på söndag igen, där har jag åtminstone annat att tänka på och påminns inte hela tiden om det.
 
Men nog om tråkiga saker. Imorse vid nio-tiden blev jag väckt av min kusin Rasmus (som jag inte sett på fyra månader) som undrade om jag ville komma ut på kantarell- och lingonjakt, så jag hakade på. Det var trevligt att få spendera lite tid med killen som är som en bror för mig, och vi hittade rätt mycket kantareller också. Lingonen var det ganska klent av, men då fanns det desto mera av blåbär. Men de är så jobbiga att plocka så det blev bara några deciliter.
 
Efter att ha jobbat ikväll också är det skönt att få koppla av framför tv:n en stund. Imorgon är det jobb som gäller hela dagen, så det blir nog inget extra firande av villa-avslutningen för mig.

Kommentera här: